Wszystko co dobre, szybko się kończy. Niestety wakacje dobiegły końca. Niestety dla dzieci i nauczycieli. Stety dla rodziców? Dzieci wróciły do ławek, a nauczyciele do ich codziennych obowiązków. Wrzesień do okres wzmożonej papaierologi, pozostałe miesiące również, ale wrzesień to okrutny miesiąc pod tym względem.

Wakacyjny wypoczynek zarówno dla jednych i drugich bardzo się należy. Sam wiem, ponieważ przepracowałem wiele lat w szkole i oderwanie się od pracy pozwala naładować baterie na następne 10 miesięcy. Inni wspomną: – jakie 10 miesięcy? Przecież jeszcze są święta, ferie zimowe, wszystkie weekendy etc. Ok, ok. Nie zagłębiajmy się w szczegóły. Wróćmy lepiej do tematu.

Początek roku szkolnego to dla części uczniów nowa szkoła, nowa klasa, a co za tym idzie nowe znajomości. Większość jednak z dzieci wraca do swoich kolegów i koleżanek, na stare śmieci.

Wrzesień, październik to okres wielu wycieczek 1, 2 dniowych i dłuższych pozwalających nauczycielom na zintegrowanie zespołów klasowych oraz wykorzystanie ostatnich ciepłych dni odchodzącego lata. Organizacja wycieczek to duże przedsięwzięcie. Często starania i czas prywatny nauczycieli, jaki na to poświęcili, nie są doceniane. Ale to już temat na inny wpis. Dziś postaram się wspomóc nauczycieli i rodziców (mam nadzieję, że odciążają nauczycieli przy organizacji wycieczek szkolnych) z tematem związanym z autokarami, a mianowicie ich wynajmem, na co trzeba zwrócić uwagę przed wyjazdem, w trakcie wyjazdu, po wyjeździe, którą firmę wybrać.

Obecnie jako organizator wycieczek szkolnych oraz obozów wakacyjnych postaram się w tym artykule podrzucić kilka rad, aby zwiększyć prawdopodobieństwo wyboru „godnego” przewoźnika. Startujemy z tematem.

Przed wyborem przewoźnika.

Po pierwsze mam 3-4 stałe firmy (ułożone „jakościowo”) do których zgłaszam się po kolei, z chęcią wynajmu autokaru. W przypadku, gdy firma spod numeru 1 nie dysponuje dostępnym „transportem” w tym czasie zgłaszam się do kolejnej. Są to firmy przeze mnie sprawdzone, które wywiązują się ze swoich zobowiązań i świadczą usługi najwyższej jakości (poza sprawnym autokarem, zwracam uwagę dużą wagę na kulturę kierowców). I tu każdemu z przyszłych organizatorów (nauczycieli, rodziców, innych organizatorów) polecam wybór sprawdzonego przewoźnika. Najlepiej poleconego przez inną osobę, a najlepiej osoby (nauczyciela, rodzica etc.) Moim zdaniem to powinno być pierwsze kryterium wyboru.

Pamiętajcie (przy samodzielnej organizacji wycieczek), iż znalezienie jakiegokolwiek przewoźnika w okresie maj-czerwiec, na 2-3 tygodnie przed wyjazdem jest niesamowicie trudne (ze względu na wysoki sezon – zielone szkoły), a co już mówić, o firmie z dobrą opinią. Często zdarza się, że “sprzedają” oni swoje usługi na ten okres w listopadzie, bądź grudniu. Nie zostawiajcie, więc sobie tej decyzji na ostatnią chwilę.

Po drugie, dobrze jest sprawdzić ceny usług transportowych. Potrafią one się ZNACZĄCO.

Spotkały mnie sytuacje ok. 300 zł na tej samej trasie przy wynajmie autokaru na 1 dzień, do 3000 zł przy wycieczkach wielodniowych. Przyznacie, że to dość sporo, a różnica w cenach nie zawsze szła w parze z jakością autokarów i obsługą.

Umowa z przewoźnikiem.

Tu niestety często są umowy „na gębę”. Wszystko jest ok do czasu, gdy coś się stanie. Wówczas każda ze stron będzie zrzucała na siebie odpowiedzialność. Organizator powinien zwrócić szczególną uwagę podczas podpisywania umowy, aby widniały w niej sumiennie opisane prawa i obowiązki przewoźnika i organizatora oraz wymagania opisujące stan techniczny i wyposażenie autokaru (np. pasy, WC, klimatyzacja etc.).

Zdarzały się sytuacje, iż w wyniku nieuzgodnienia takich spraw po przyjeździe autokaru pod szkołę, okazało się, że nie jest on wyposażony w pasy bezpieczeństwa. Wówczas rodzice nie wyrazili zgodę na szkolną wycieczkę i uczniowie wracali zawiedzeni na lekcje.

Stan techniczny pojazdu.

Aby zapewnić sobie sprawny technicznie autokar, każdy organizator może:

  • zamówić kontrolę techniczną pojazdu przed wyruszeniem w trasę. Wiąże się to niestety z dodatkową (słuszną) opłatą, jaką życzy sobie przewoźnik (ok. 199zł). Badanie takie odbywa się dzień przed wyjazdem, bądź w tym samym dniu.
  • istnieją również stałe punkty kontroli autokarów – szczegóły można uzyskać pod telefonem wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego. Z takiego badania przewoźnik otrzymuje protokół pokontrolny, który jest zobowiązany okazać na życzenie Organizatorowi.
  • zgłosić również Policji (w tym przypadku także rodzic). Trzeba to jednak zrobić z wyprzedzeniem i wziąć pod uwagę, iż nie zawsze jest możliwe przybycie Policji na miejsce wyjazdu.
  • kolejnym ułatwieniem dla organizatorów i dający odetchnąć zestresowanym rodzicom (szczególnie tym, których dzieci pierwszy raz wyjeżdżają) jest portal www.bezpiecznyautobus.gov.pl Jest to strona, na której każdy wpisując numer rejestracyjny pojazdu, może uzyskać więcej informacji na temat danego autokaru.

Należy pamiętać, iż pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci i młodzieży w wieku do 18 r.ż. musi być oznakowany tablicą barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej.

Już w autokarze, ale jeszcze przed wyruszeniem.

  • Kierowca, o ile nie zrobili to opiekunowie ma obowiązek poinformowania o konieczności zapięcia pasów (o ile pojazd jest w nie wyposażony) – przed wyruszeniem dobrze sprawdzić, czy wszystkie są sprawne.
  • Opiekun przedstawia zasady bezpieczeństwa podczas podróży (zachowanie w autokarze i podczas postojów, wsiadanie i wysiadanie z autokaru).
  • Przejścia w autokarze powinny być drożne (nie stoją tam żadne walizki, plecaki etc.)
  • Miejsca przy drzwiach są przeznaczone dla opiekunów.

No i jazda.

  • Opiekunowie powinni pamiętać, iż kierowca jest zobligowany do włączenia świateł awaryjnych podczas wsiadania i wysiadania dzieci.
  • Kierowca nie może spożywać pokarmów, rozmawiać przez telefon,  palić tytoniu, a w przypadku postoju zabrania się oddalania od autokaru, gdy silnik jest uruchomiony.

Podróż autokarem – informacje praktyczne dla rodziców i nauczycieli.

Czy kierowca jest zobligowany do przedstawienia aktualnych badań technicznych autokaru, bądź ostatniej kontroli policji w przypadku wyrażenia takiego życzenia przez rodziców?

NIE

Jeżeli nie to kto to może zrobić?

ORGANIZATOR WYCIECZKI

Informacje świadczące o stanie technicznym pojazdu możemy uzyskać prosząc o okazanie badania technicznego. Jak długo takie badania są ważne?

6 MIESIĘCY

Czego dzieci nie powinny zabierać ze sobą do wnętrza autokaru?

JEDZENIA

OSTRYCH NARZĘDZI

RZECZY MOGĄCYCH SPRAWIĆ DYSKOMFORT INNYM PASAŻEROM

Czy dzieci podczas jazdy mogą jeść produkty spożywcze?

NIE

Słyszałem o sytuacji, iż podczas jazdy kierujący autokarem w wyniku błędu innego kierowcy był zmuszony do gwałtownego hamowania. Niestety jedno z dzieci, które podróżowało autokarem jadło w tym czasie „paluszka”, który w wyniku hamowania wbił się MU w oko. Sytuacja skończyła się pobytem dziecka w szpitalu, a następnie kierowca autokaru został pozwany przez rodziców do sądu – dalszej części tej sprawy nie znam.

Na co powinni zwrócić uwagę w autokarze rodzice/nauczyciele przed wyjazdem dzieci na wycieczkę?

STAN AUTOKARU WEWNĄTRZ PRZED WYJAZDEM – EWENTUALNE USZKODZENIA PO PODRÓŻY BĘDĄ ROZLICZANE

SPRAWNE PASY BEZPIECZEŃSTWA

To nie znaczy, że każdy rodzic musi to zrobić samodzielnie. Dobrze jeżeli zrobi to 3-4 wytypowane osoby.

Co sprawdza policja i na co mogą zwrócić szczególną uwagę rodzice/nauczyciele podczas wyjazdu na wycieczkę w przypadku braku kontroli policyjnej?

DOKUMENTY POJAZDU I KIEROWCY

STAN WYPOSAŻENIA I STAN TECHNICZNY AUTOKARU

TRZEŹWOŚĆ KIEROWCY

Informacje jakie powinni przekazać rodzice/nauczyciele dzieciom przed wycieczką szkolną/wakacyjną: BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS WSIADANIA I WYSIADANIA Z AUTOKARU – DRZWI W AUTOKARZE OTWIERAJĄ SIĘ „INACZEJ” NIŻ W SAMOCHODZIE. PODCZAS POSTOJU DZIECKO, KTÓRE „WYSKOCZY” Z AUTOKARU MOŻE DOSTAĆ SIĘ BEZPOŚREDNIO POD KOŁA SAMOCHODU

PIERWSI WYSIADAJĄ OPIEKUNOWIE, OSTATNI WSIADAJĄ OPIEKUNOWIE

WYSIADAMY Z AUTOKARU WYŁĄCZNIE OD STRONY POBOCZA I NIE PRZECHODZIMY BEZPOŚREDNIO PRZED, BĄDŹ ZA AUTOKAREM NA DRUGĄ STRONĘ ULICY

ZAKAZ SPOŻYWANIA POSIŁKÓW

ZAKAZ CHODZENIA PO AUTOKARZE

ZAKAZ KLĘCZENIA NA SIEDZENIACH

Czas prowadzenia pojazdu i odpoczynku?

4.30 MIN. JAZDY;

45 MIN. PAUZY

4.30 MIN. JAZDY

W CIĄGU DOBY ŁĄCZNIE 9H JAZDY